Live review

3 voor 12

CD presentatie Seventh Sin, “When Reality Ends”.
Gothic/Power Metal van Limburgse bodem.

Op zaterdag 22 februari presenteerde Seventh Sin haar eerste full-lenght album, “When Reality Ends” in De Bosuil te Weert.

De band is in 2003 opgericht en bestaat uit zes Limburgse muzikanten. Monique Joosten verzorgt de vocals, Roy Geelen de grunts en guitar, Ruben Smeets lead guitar, Vincent Reuling synthesizer, Bart Joosten Bass Guitar en Wiro Geerlings drumms.

In een sfeervolle Bosuil hebben het Duitse Arven en My Propane een afwisselend voorprogramma verzorgd en vormt Seventh Sin de afsluiting als hoofdact door hun nieuwe album live ten gehore te brengen. Ze zijn net terug van een tour door Engeland en er is die dag zelfs iemand die ’s morgens vroeg vanuit Engeland extra naar deze presentatie is gekomen. Dat ze in Engeland indruk hebben gemaakt is duidelijk.

De band speelt de nummers vol overgave en het plezier spat er van af. De invloed van bands als Nightwish en After Forever is in hun muziek terug te horen. Het is een prima keuze om de zang van Monique af te wisselen met de grunts van Roy. Hierdoor blijft het boeien, natuurlijk ook doordat de songs ijzersterk zijn. Het openingsnummer “Hysteria” zet gelijk de toon. Harde gitaren met de verfrissende stem van Monique Joosten. Zoals bij veel bands in dit genre is de show ook belangrijk. Gekleed in een mooie zwart/paarse gothic jurk gebruikt ze het hele podium terwijl de rest al headbangend de haren laat zwieren. “De nummers wisselen elkaar prima af. Het harde “Alone Again”, het rustig startende “The Well”, langzaam steeds harder wordend tegenover het rustige en wonderschone “Just An Ordinary Day”. Prachtig gezongen en alleen ondersteund door de synthesizer.

Seventh Sin heeft een ijzersterk album afgeleverd dat ook voor veel fans van ver buiten de landsgrenzen zal zorgen. De eerste Japanse fan heeft het album inmiddels ook al binnen. Seventh Sin is een band waar wij in Limburg apetrots op mogen zijn. Ze verdienen succes in het buitenland maar hopelijk zijn ze ook in de toekomst regelmatig in onze provincie te bewonderen.

Antoine